K-Sparren 2018

K-sparren 2018: Verleg het speelveld!

Een unieke mix van sprekers heeft de zevende editie van K-sparren kleur gegeven. Op het podium stonden achtereenvolgens een oud-minister (Bert Koenders), een telg uit een beroemde bierfamilie (Peer Swinkels) en de ceo van een voetbalbolwerk (Ferran Soriano). Een afgeladen vliegtuighangar op Breda International Airport genoot van een fraai business event, georganiseerd door Kasparov en KPMG.

In het eerste publiek optreden sinds zijn ministerschap bedankte PvdA-politicus Bert Koenders de ondernemers in de zaal. “Jullie houden Nederland draaiende in tijden van grote disrupties. Ga maar na: We zijn de achttiende economie in de wereld en weten een sociale welvaartstaat te handhaven.” Disruptie hoeft geen probleem te zijn, stelde Koenders, als je haar zelf veroorzaakt. Hij haalde “totaalschaker” Garry Kasparov aan, die “keihard kon analyseren en waar nodig het speelveld veranderde.”

Twee kansen benoemde Koenders voor ondernemend Nederland: “Tussen Europa en Engeland kunnen we een ideale schakelfunctie vervullen. We hebben enerzijds veel overeenkomsten met de Engelse economie en cultuur en vormen anderzijds het hart van de EU, samen met andere oprichters. De tweede kans ligt in Afrika, een absolute groeimarkt die veel minder risico’s kent dan menigeen denkt. Sta open voor het continent en zoek er partners. Verleg het speelveld.”

Als íemand dat kon beamen, was het wel Peer Swinkels, zevende generatie in het familiebedrijf Swinkels Family Brewers. Hij vertelde over een zakelijk avontuur in Ethiopië, waar Bavaria een green field-onderneming is gestart met achtduizend lokale aandeelhouders. De marketeer Swinkels wist dat ze de kans moesten wagen toen ze met een Jeep naar een willekeurig stadje waren gereden. Daar vroegen ze locals naar hun bierkennis; vrijwel iedereen wist bij voorbaat al van de plannen én de merknaam. Een vliegende start. Zo werd Ethiopië een van de 130 landen waar Bavaria actief is.

Ondernemers kunnen leren van voetbal, zei Ferran Soriano, CEO van City Football Group (het wereldwijde bolwerk van voetbalclubs, opgebouwd door Manchester City). Want voetbal is een metafoor voor het leven. Soriano heeft op elk continent gewerkt en kwam tot de conclusie dat uitdagingen altijd te maken hebben met mensen. De rest is makkelijk op te lossen. In Nederland had hij zelfs de grootste cultuur-clash: “Net toen ik in Brussel de waarde van het compromis had geleerd, kwam ik in Den Haag terecht. Daar zei een directeur in een presentatie met vijftien man direct dat hij een plan bullshit vond.”

Voetbalclubs zijn ijzersterke love brands, vindt Soriano. Manchester City heeft 400 miljoen fans, maar daaraan verdient de club eigenlijk maar heel weinig. “We kunnen leren van bier: De grote bedrijven combineren wereldmerken met lokale merken. En halen zo het maximale uit de markt. Dat willen wij ook.”

Na de pauze was het woord aan het publiek. In een final battle onder leiding van debatprof Gijs Weenink werden spannende stellingen vurig verdedigd en fel aangevallen. Het idee was zoveel mogelijk mensen voor je mening te winnen en in je ‘kamp’ te krijgen. Een stoelendans was het gevolg. Denk aan stellingen als: “Nederland is het beste land van de wereld om te ondernemen” en “De Brexit geeft meer kansen dan bedreigingen”. Maar het ging ook over:

“Alle werk gerelateerde borrels moeten alcoholvrij worden.” Na een spannende strijd met veel humor mocht Leon Kanters zich winnaar noemen.

De foto's zijn gemaakt door huisfotograaf Frank Poppelaars, zie ook www.frankpoppelaars-fotografie.nl

© Copyright 2018 Kasparov - 100.nl, Merkversterking